ארבעה מיתוסים אודות אושר (חלק שני)

במאמר הקודם התייחסתי לשני מיתוסים מרכזיים אודות אושר והרגשה טובה בתרבות שלנו על פי הפסיכולוג רוס האריס. אציג עתה את שני המיתוסים הנוספים המתבקשים מהשניים הקודמים ואשר מביאים באופן פרדוקסאלי במקום ליותר אושר ליותר סבל..

מיתוס שלישי: כדי שהחיים שלנו יהיו טובים עלינו להפסיק להרגיש רגשות לא נעימים -  התרבות שלנו עסוקה מאוד ב-כיצד להרגיש טוב. כיצד להפחית את הרגשות השליליים ולהשיג מקסימום של רגשות חיוביים. לכאורה הדבר נשמע הגיוני, מי מאתנו לא רוצה להרגיש טוב ולהפחית למינימום את הרגשות הרעים שלנו? אך יש בעיה רצינית עם שאיפה זו מפני שבניגוד לסרטים הוליוודיים מרבית הדברים הטובים בחיינו מערבים רגשות טובים ושליליים כאחד. עם ככל ההנאה והאושר שבן או בת זוג אהובים מסבים לנו אותם בני הזוג שכה קרובים אלינו הם גם אלו שעליהם אנו כועסים, ומהם אנו מתוסכלים ונפגעים. ניסיון להימנע מרגשות אלה אומר להימנע מזוגיות מפני שאין בן או בת זוג מושלמים אשר עמם לא נחווה רגשות אלה. כך שכל דבר משמעותי בחיינו מביא עמו רגשות חיוביים ושליליים כאחד. ולכן האמונה במיתוס שכדי להרגיש טוב בחיים חייבים להפסיק להרגיש רגשות לא נעימים היא אמונה שלא מאפשרת לנו לעשות דברים משמעותיים בחיינו שעשויים להביא עמם מידה מסוימת של רגשות שליליים. 

מיתוס רביעי:  אתה חייב לשלוט בדרך שבה אתה חושב ומרגיש - היכולת שלנו לשליטה על מחשבותינו ורגשותינו היא פחותה למדי. קיימת אומנם אולם מצומצמת יחסית. עם זאת הדבר המרכזי שבנוגע אליו כן יש לנו שליטה הוא הפעולות שלנו. על פעולותינו יש לנו שליטה רבה מאוד. מסיבה זו הנחיות כגון "תחשוב חיובי" על אף שהן יכולות לספק הקלה זמנית מתקשות להחזיק לאורך זמן וזאת מפני שהשליטה שלנו במחשבות נמוכה יחסית. איננו יכולים להפטר לחלוטין ממחשבות לא רצויות או מרגשות לא נעימים  וגם אם אנו מצליחים בכך לזמן קצר בתקופות של מתח הצלחתנו פוחתת משמעותית. אך המיתוס חזה כה חזק עד שאנו בטוחים שאם כשלנו במאמץ לשלוט בהרגשתנו ובמחשבתנו הרי שאנו פגומים וזקוקים לתיקון.

ארבעת המיתוסים הם כה חזקים אולם ארבעתם כפי שראינו עומדים בניגוד לטבענו האנושי. עם זאת הם כה דומיננטיים בתרבותנו כך שמחויבותנו אליהם חזקה מאוד. ולמה הדבר מביא? למאבק פנימי בלתי פוסק  ולחוויה מתמשכת של כישלון ופגימות מעצם אי הצלחתנו לפעול על פיהם.  
עם זאת, יש מוצא ממלכודת זו ובמאמרים הבאים אתייחס אליה ביתר הרחבה.
 

תגובות

שם*
אימייל* (לא יופיע באתר)
דף הבית
תוכן התגובה