עקרון הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי

על פי הגישה הקוגניטיבית התנהגותית כולנו מושפעים מאוד מסוג הדברים שאנו חושבים עליהם, ומההערכות והפרשנויות שאנו נותנים להתנסויות שלנו. בקצרה, מחשבותינו משפיעות על מצב הרוח שלנו, על הרגשות שלנו ועל ההתנהגויות שלנו. למשל, אם אדם אומר לך משהו מעליב, משהו שאתה מרגיש שפוגע בך, אתה עשוי להגיב באמירה כמו: "הוא גרם לי לחוש כעס". עם זאת, למעשה, אנשים לא מגיבים ישירות למצב, אלא לפירוש או להערכה הקשורה לאותה התנסות. בדוגמא שהובאה, ניתן לפרש את אמירתו של האחר כמשקפת את חוסר הבגרות שלו, ולהחליט שלא צריך להיעצב בשל כך, ושהצורך להחזיר לאותו אדם כגמולו הוא מיותר.
באותו אופן, אנשים כמעט כל הזמן מתייגים את ההתנסויות שלהם. לרוע המזל, יש פעמים שנדמה שהפרשנות שניתנת לסיטואציה אינה מדויקת, או לפחות לא יעילה. טעויות אלו בפירוש יכולות להפריע, ולגרום ללא מעט בעיות. בגישה הקוגניטיבית התנהגותית אנו מנתחים אירועים שונים על פי שלושה מרכיבים: הראשון האירוע, השני המחשבה או הפרשנות לאירוע והשלישי הרגש שנובע מהפרשנות שלנו. ניתן דוגמה לתהליך גירוי-מחשבה-רגש:
1. גירוי: הבוס קורא לכם לשיחה.
2. מחשבה: אתם אומרים לעצמכם: "אוי לא. זה נורא. בטח עשיתי משהו לא בסדר."
3. רגש: אתם חווים הרגשה המתאימה למחשבה שלכם. במקרה זה אתם דואגים וחרדים בנוגע לשיחה.
נשים לב שלא האירוע הוא זה שגורם להרגשה הרעה אלא המחשבה שעולה ביחס אליו. אם היינו חושבים מחשבה אחרת לדוגמא "כנראה שיש לבוס משהו לומר לי או לשאול" יתכן שלא היינו מוטרדים כל כך והיינו נכנסים לשיחה בהרגשה טובה יותר. אם היינו חושבים "יתכן שעשיתי משהו לא בסדר שדורש הסברים אבל קודם אשמע מה יש לבוס לומר ואני בטוח שאדע לתת תשובות", אז אמנם לא היינו נכנסים בהרגשה טובה לשיחה אבל לפחות היינו נכנסים עם ביטחון.
התהליך אותו הצגתי לרוב קורה במהירות רבה וללא שאנו שמים לב אליו. הדרך בה אנו מפרשים סיטואציות היא לרוב מהירה מאוד ולכן המחשבות הראשונות שבעזרתן אנו מפרשים את אותן סיטואציות מכונות מחשבות אוטומטיות.
המחשבות האוטומטיות קשורות בהיסטוריה שלנו, בהתנסויות שחווינו בעבר, בטמפרמנט שעמו נולדנו ובאופני התנהגות שאימצנו או שבהם נקטו דמויות משמעותיות מסביבנו (הורים, אחים וכו').
יש לציין כי בעוד שמקורן של המחשבות האוטומטיות יכול להיות מעניין לשם היכרות עצמית והבנה של ההיסטוריה האישית שלנו, אין מקורן מהווה דגש בטיפול הקוגניטיבי. הגישה שאנו מציגים כאן, הגישה הקוגניטיבית היא גישה פרגמטית, הווה אומר, המטרה היא התמודדות עם המחשבות האוטומטיות תוך ניסיון להחליפן במחשבות אחרות אשר יישאו אופי מועיל יותר להתמודדות עם הסיטואציה שבנדון.
חשוב לציין כי כולנו מגיבים לא פעם באופן אוטומטי, אולם עבור חלקנו התגובה האוטומטית היא תגובה מגבילה, שמונעת מאתנו להשיג את הדברים אותם אנו רוצים או לחיות באופן בו אנו רוצים לנהל את חיינו. במקרים כאלה אנו מחפשים אחר דרך להתמודד עם אופני חשיבה אלה וגישת ה-CBT מציעה דרך לכך.

תגובות

שם*
אימייל* (לא יופיע באתר)
דף הבית
תוכן התגובה