כיצד קורה השינוי בטיפול

לפני שמתחילים בתהליך של שינוי חשוב להבין ראשית כיצד מתרחש שינוי וזאת על מנת לבנות ציפיות ריאליות לאורך התהליך שעוברים. צמד פסיכולוגים בשם ג'יימס פרוצ'סקה וקרלו דיקלמנטה חקרו כיצד אנשים משתנים וגילו שבכל תהליך שינוי יש מספר שלבים שעוברים, או מספר תחנות שעל פיהן מתקדמים בסדר מסוים. את שלבי השינוי הם סידרו במה שהם מכנים "מעגל השינוי". הסיבה לכך שמדובר במעגל היא שלעיתים בכדי להביא לשינוי יש לעבור מספר פעמים את השלבים בצורה מעגלית.

במעגל השינוי ישנם חמישה שלבים ומלבדם ישנו עוד שלב, ראשוני ביותר אשר אינו נכלל במעגל מפני שהוא קודם לכניסה לתהליך של שינוי. שלב זה נקרא שלב "קדם-הרהור". שלב "קדם-ההרהור" הוא מקום הכניסה למעגל השינוי. בשלב הזה אין אנו שוקלים עדיין את האפשרות לבצע שינוי באופן באו אנו מתנהגים. אנחנו לא מכירים בכך שיש לנו בעיה או צורך להשתנות. לרוב אם מישהו יסב את תשומת ליבנו לכך שאנו צריכים אולי לשנות משהו בהתנהגות שלנו אנו נגיב בכך שנציג מולו מערכת של טיעונים והגנות מדוע אנחנו צריכים להמשיך לעשות את מה שאנו עושים ולא צריכים להשתנות.

לאחר שלב "קדם הרהור" מגיע השלב הראשון בתהליך השינוי, שלב "ההרהור" בשלב הזה אנו ערים לכך שיש לנו בעיה אבל אנו אמביוולנטיים בהתייחסות לשינוי. מצד אחד אנו חושבים על שינוי, לדוגמה במקרה של חרדה חברתית אנו מעוניינים להתחיל להחשף למצבים חברתיים שונים ומצד שני אנו דוחים את החשיפה עוד ועוד. על פי פרוצ'סקה ודיקלמנטה כ-40% מהמתחילים בתהליכי השינוי פותחים בשלב הזה.

השלב הבא בתהליך הוא שלב "ההחלטה". בשלב הזה, אנו כבר מצהירים באופן מפורש על כך שאנו רוצים לעשות דברים אחרת. בשלב זה נפתח לזמן מוגבל חלון הזדמנויות שדרכו אנו יכולים לעבור אל השינוי.

לאחר שלב "ההחלטה" מגיע שלב "הפעולה" בשלב הזה האדם נוקט פעילות מסוימת כדי לגרום לשינוי. לדוגמה, למידת מיומנויות חדשות לפתיחת שיחה, התחלה של חשיפה למצבים לא נעימים ומעוררי חרדה כמו פתיחת שיחה עם אנשים לא מוכרים. השלב הזה מאופיין בצעדים מעשיים שתכליתם יצירת השינוי.

לאחר שביצענו פעולות לשינוי והשגת מטרות מגיע הצורך ב"שימור" ההישגים שלנו. בשלב הזה האדם עומד לפני האתגר למנוע "נפילה" ולשמר את השינוי שהושג בשלב הקודם. בדרך כלל נדרשים למשימה הזאת כישורים ואסטרטגיות השונים מאלו שנדרשו להשגת השינוי, ובלעדיהם קטנים הסיכויים לשמור על ההישגים. זהו שלב קשה מאוד עקב הנטייה של כולנו לחזור חזרה אל "אזור הנוחות" שלנו (Comfort Zone), האזור של ההרגלים הישנים והלא מועילים.

השלב האחרון שלעיתים מתרחש הוא שלב "הנפילה" (Relapse) – אם היא מתרחשת, המשימה העומדת לפנינו היא התחלה מחדש בסבב השלבים במעגל השינוי. חשוב מאוד לציין כי אחת מהתרומות החשובות ביותר של פרוצ'סקה ודיקלמנטה במודל "מעגל השינוי" היא ההתייחסות אל ה"מעידות" וה"נפילות" כאל התרחשות נורמלית המקרבת את האדם לשינוי המיוחל. ישנם תחומים שבהם גבוהה מאוד ההסתברות שיתרחש תהליך "הנפילה", כלומר שתתרחש החזרה לדפוס ההתנהגות הלא רצוי (לדוגמה תחום ההתמכרויות לאלכוהול או לסמים). השימוש החכם "בנפילה" הוא כאל כחוויה לימודית שאפשר להפיק ממנה לקחים לעתיד!

אם כן לפי המודל, יש הכרח לעבור בכל שלב ושלב בדרך ליעד הסופי של שינוי. כמו כן, יש אפשרות לנסיגה לשלבים מוקדמים יותר לדוגמה במסגרת ההתמודדות עם חרדה חברתית, לאחר שכבר ביצענו החלטה להתחיל ליזום יותר במצבים בין אישיים (שלב "ההחלטה") ועברנו לתרגול אינטנסיבי של פתיחת שיחה במצבים חברתיים שונים (שלב "הפעולה"), יתכן שנרגיש פתאום שזה "גדול עלינו", שזה לא שווה את זה ולמעשה נחזור אחורה לשלב "ההרהור". ועכשיו מתבקשת השאלה מה צריך לעשות כדי לתת לגלגל השינוי להסתובב ולקחת אותנו קדימה. פרוצ'סקה ודיקלמנטה מצאו שלכל שלב יש טכניקות שמתאימות לו ושמסייעות במיוחד להמשיך ולהניע את תהליך השינוי קדימה.

על הטכניקות המתאימות לכל שלב במאמר הבא.

כמו כן במידה וזיהית שאתה מעוניין לבצע שינוי ואתה נמצא בשלב ההרהור או באחד מהשלבים שאחריו אתה מוזמן ליצור עמי קשר

תגובות

שם*
אימייל* (לא יופיע באתר)
דף הבית
תוכן התגובה