כיצד קורה שינוי בטיפול - המשך

קח רגע ונסה לזהות היכן אתה ממוקם בתהליך השינוי. עתה אציג בפניך למה אתה יכול לצפות בשלב שבו אתה נמצא, ומה יוכל לסייע לך להתקדם קדימה לשלב הבא. במידה ואינך מכיר את שלבי תהליך השינוי אתה מוזמן לקרוא עליהם במאמר הבא
אני משער שאם אתה קורא מאמר זה אתה לא בשלב "קדם הרהור" אלא בשלב של "הרהור", אך למקרה שהגעת לכאן במקרה או בטעות יתכן שאתה נמצא בשלב של "קדם הרהור". אם כן, במידה ואתה במצב זה ומתמודד עם בעיה כלשהי כל ניסיון לשינוי יתקל מצידך בהתנגדות. אתה עדיין לא ממש מעוניין לעשות שינוי או שפשוט שינוי לא נראה לך דבר אפשרי. מה אתה יכול לעשות? האמת שבמקרה הזה צריך סטירה חזקה כדי להתעורר. אולי זה היה חבר שהצליח לעשות שינוי שגם אתה חושק בו ואתה מתחיל לקנא בו. אולי זה סרט שראית או סיפורים ששמעת שפתאום נותנים לך תחושה שיתכן ושינוי הוא דבר אפשרי. ואולי האתר שבו אתה נמצא כעת הוא זה שיוכל להעיר אותך משנת החורף העמוקה שלך ולהראות לך שיש דרך לשינוי.
ונאמר שאתה מודע לכך שיש לך בעיה כלשהי ונדרשת עבודה ביחס אליה. אתה לא מתחמק מהבעיה הזו ואתה באמת מאמין שיכול להיות לה פתרון אבל, וזה כנראה אבל גדול אתה לא ממש בטוח שעכשיו זה הזמן או שיש לך כרגע את יכולות ההתמודדות עם המאמץ שהדבר דורש. אתה למעשה קורא מאמר זה כדי "להרהר" ברעיון של עשיית שינוי מבלי שקיבלת עדיין החלטה מחייבת. זה אומר שאתה בשלב "ההרהור". אוקיי, מה מאפשר להתקדם הלאה? בשלב זה בחינה של המחיר שאתה משלם על כך שאתה עושה את השינוי שבו אתה מעוניין עשוי להיות זרז טוב להתקדמות לכיוון של קבלת החלטה לשינוי המצב. אפשרות נוספת היא לנסות לדמיין עצמך, בצורה חיה ככל שניתן, כמי שמסוגל להתגבר על הדבר שחוסם אותך, כך שממש תרגיש את עצמך בדמות שאליה אתה שואף.
ואם החלטת לעשות שינוי ואתה נמצא באתר זה בדיוק לשם כך? אתה מצפה לקבל את הכלים שיסייעו לך כדי לבצע את השינוי ולכן ליצור קשר עם מטפל זה לעשות בדיוק את הדבר הנכון. זה אומר חביבי שהחלטת. כל הכבוד! כדאי עכשיו שתיתן להחלטה שלך את מלוא הכבוד שמגיע לה. מה זה אומר? זה אומר לשים את החלטה זו בעדיפות עליונה ולא לתת לדברים אחרים להסיט אותה ממנה. כמו כן זה זמן טוב להתכונן לכך שעשיית שינוי בחיים זה לא תמיד דבר פשוט ויש לו מחיר. סביר להניח שתצטרך להתמודד עם תחושות שאינן נעימות לעיתים, או עם דרכי חשיבה מגבילה שמלוות אותך. אל תתעלם מהקושי, קח אותו בחשבון אבל אל תיתן לקושי להסיט אותך מההחלטה שלך לעשות את הדברים שיקדמו אותך קדימה בתהליך השינוי. כמו כן, שים את הציפייה למושלמות בצד והכן את עצמך להתחיל לפעול.

ויתכן שאתה כבר נמצא בעיצומו של תהליך של שינוי. אתה ממש עושה את מה שאמרת שאתה רוצה לעשות. אבל יתכן גם שאתה מתמודד עם חרדה, עם תחושות לא נעימות ועם ספקות האם המאמץ שווה את זה. זכור שכל המחשבות המטרידות והרגשות השליליים הם חלק מההתנגדות לשינוי שעולה כאשר מתחילים לצעוד בדרך אל השינוי. והאמת למה אתה מצפה? אם זה היה כל כך קל הרי היית מתחיל עם זה הרבה קודם. מה יכול לעזור לך בשלב הזה? שים לב שמטרות ממוקדות וברמת קושי עולה הן הדרך הנכונה להתקדמות. בנוסף לכך כדאי לנסות ולבחון דרכי חשיבה מגבילות אשר עשויות לעלות תוך כדי פעולה ולהקשות עליך להשיג את היעדים שקבעת לעצמך. כמובן שהתייעצות עם גורם טיפולי יכולה לסייע מאוד ומלבד זאת חשוב שתפרגן לעצמך ותתגמל את עצמך על ההישגים שאתה משיג. מגיע לך.

השלב הבא הוא שלב התחזוקה. בשלב זה אתה מרגיש טוב עם ההישגים שהשגת ואתה שם לב שרכשת דפוסי פעולה חדשים שמביאים להתייחסות חדשה ושונה אל עצמך. יתכן גם שהמיומנויות החדשות שרכשת בכלל הפכו לחלק אורגני ממך שאתה כבר לא נדרש להפנייה של אותה תשומת לב ואותו מאמץ כמו שהפנית קודם לכן. עם זאת, היזהר מלקחת את הדברים כמובן מאליו. לכולנו יש נטייה לחזור את אזור הנוחות שלנו ולחוות נפילה. ולכן על מנת ששינוי יהפוך לשינוי אמיתי שנמשך לאורך זמן אנו צריכים לשנות לא רק סגנון פעולה מסוים אלא את דרך ההתנהלות שלנו בכלל. כמו כן חשוב לזכור שגם אם מתרחשת "נסיגה" וצריך להתחיל מחדש כדאי להתייחס אל "הנסיגה" כאל שעור חשוב שממנו ניתן ללמוד ולהשתפר.

תגובות

שם*
אימייל* (לא יופיע באתר)
דף הבית
תוכן התגובה