כיצד מפתחים אסרטיביות

אסרטיביות היא היכולת לכבד את רצונותיך וצרכיך תוך כיבוד רצונותיו וצרכיו של הזולת. האסרטיביות שוכנת בין כניעות לתוקפנות. כניעות היא אי כיבוד רצונותיך וצרכיך תוך כיבוד הרצונות והצרכים של הזולת. תוקפנות היא כיבוד רצונותיך וצרכיך ואי כיבוד הרצונות והצרכים של הצד השני.
אסרטיביות היא יכולת אשר ניתן לפתח ושעליה ניתן להתאמן. אציג עתה את אחת הטכניקות המרכזיות אשר בהן משתמשים בתהליכי פיתוח אסרטיביות. במידה ותרצו לדעת עוד אתם מוזמנים ליצור קשר.
אז לעניין..
הטכניקה לפיתוח אסרטיביות מורכבת מארבעה שלבים ולשם המחשתם נשתמש בדוגמה של אמא אשר מעוניינת לקיים שיחה "ניעור" עם בנה המתבגר שמסרב לקחת חלק במטלות הבית ולשמור על סדר וניקיון בסיסיים. חשוב לציין כי כמו בכל שיחה חשובה וטעונה מומלץ לקיים את השיחה באווירה נינוחה וניטרלית יחסית. המטרה היא להעביר מסר לצד השני ולכן חשוב לנו לשמור על הצד השני קשוב אלינו ופתוח ככל שניתן.
1. השלב הראשון הוא שלב התיאור של האירוע שקרה או של המצב הנוכחי. התיאור צריך להיות בשלב זה אובייקטיבי וענייני תוך התמקדות בעובדות בלבד. נסי גם להימנע משימוש באמירות כלליות כמו "תמיד" או "אף פעם". חלק זה לא צריך להיות ארוך יותר משלושה או ארבעה משפטים.
דוגמה: פתחי ראשית בהכנה "אני מעוניינת לומר לך מספר דברים ובבקשה הקשב לי עד שאני מסיימת" ואז - "אתמול כשחזרתי הביתה ראיתי שהכנת אוכל במטבח ולא ניקית אחריך ולאחר מכן השארת כלים מלוכלכים בסלון ולא שמת אותם בכיור או במדיח. זאת למרות שביקשתי ממך מספר פעמים לנקות אחריך ולהחזיר את הכלים למטבח כשאתה מסיים לאכול".
2. השלב השני הוא שלב של ציון ההרגשה שלך בנוגע לאירוע שתיארת. חלק זה הוא קצר וממוקד ולרוב אין צורך כאן ביותר ממספר מילים בודדות. דוגמה: "זה מאכזב אותי ומכעיס אותי".
3. השלב השלישי כולל ציון מדויק של מה שהיית רוצה שיקרה. דוגמה: "אני מעוניינת שמעתה והלאה תקפיד לנקות אחרי שאתה מכין אוכל במטבח ואחרי שאתה מסיים לאכול תקפיד להכניס את הכלים המלוכלכים למדיח". גם חלק זה הוא משפט אחד ממוקד וענייני אשר מציין באופן מדויק ובהיר את הדבר שאותו את רוצה.
4. השלב הרביעי בתהליך הוא השלב של תיאור התוצאה במידה ודרישותיך יתמלאו ובמידה ודרישותיך לא יתמלאו. דוגמה: "במידה ותקפיד על מה שאני מבקשת אתה תוכל לצאת ביום שישי עם החברים שלך ותוכל לשחק במחשב. במידה ולא אתה לא תצא ביום שישי הקרוב עם חברים שלך ולא תשחק במחשב בסוף השבוע. מעכשיו זו בחירה שלך..".
מאוד חשוב לזכור שכל התהליך אינו דיאלוג אלא מונולוג שבו הצד השני מצופה להקשיב. חשוב לבקש את ההקשבה לפני תחילת הדיבור.
טיפ נוסף הוא החשיבות שברישום המסר שאותו מעוניינים להעביר לפני הביצוע בפועל. הרישום המוקדם מסייע בהתארגנות ובבחינה של אופן העברת המסר. "חזרה" זו גם מסייעת לנו לפעול בביטחון ולא לסגת בזמן אמירת הדברים.

תגובות

שם*
אימייל* (לא יופיע באתר)
דף הבית
תוכן התגובה