ACT - Acceptance and Commitment Therpay

הגישה הטיפולית שבה אני משתמש נקראת ACT (Acceptance and Commitment Therpay). אלו הם ששת עקרונות הגישה' אשר מתאימים ליישום לא רק במצבים של קושי נפשי, אשר מביא לפניה לטיפול, אלא גם בחיי היומיום בכלל...

1. לכולנו נטייה להימנע ממגע עם זיכרונות רגשות ותחושות שלא נעימות לנו. עם זאת, לא פעם הניסיונות שלא להרגיש לחשוב או לזכור את מה שלא נעים הופכים את חיינו ליבשים ומצומצמים. נסו במקום זאת לפתח נכונות לקבל רגשות, זכרונות ותחושות בצורה מלאה מתוך עמדה של חמלה כלפי עצמכם וסקרנות.

2. לכולנו נטייה ל"הילכד" בתוכן של מחשבותינו ולראות אותן כאמיתות עובדתיות אשר מייצגות את העולם. אנחנו מתקשים לראות את מחשבותינו כפי שהן, מעין "משקפים" שאנחנו מרכיבים. נסו להתבונן על המשקפים שאתם מרכיבים. אין בהכרח צורך בזוג משקפים אחר או במחשבות אחרות (טובות יותר) - במקום זאת נסו לשאול את עצמכם האם אתם חייבים לפעול בהתאם למחשבותיכם או שאולי אתם יכולים לפעול בעוד צורות.

3. בזמנים קשים אנו נוטים לעסוק בצורה מוגזמת בחששות מפני העתיד או בזיכרונות עבר לא נעימים. נסו במקום זאת לשים לב לקורה כאן ועכשיו. לשים לב לדברים שאתם רואים, שומעים, חשים על העור ומריחים היא דרך מצוינת לעזוב את העתיד או את העבר ולחזור אל ההווה.

4. כולנו נוטים לספר לעצמנו "סיפורים" מאוד משכנעים על עצמנו, על מה אנחנו יכולים או לא, על איזה מין בני אדם אנחנו ועל מדוע אנחנו פועלים כפי שאנחנו פועלים. אין בעיה בכל הסיפורים הללו כשלעצמם, אולם לעיתים הם הופכים להיות כמעין סד, אשר לא מאפשר לנו לפעול בצורות חדשות או להתנסות בחוויות לא מוכרות. נסו במקום זאת לשים לב שתמיד יש חלק בכם, אשר מתבונן בכל המחשבות, הרגשות, התחושות התכונות והפעולות שלכם. זהו חלק אשר קשה לכנות אותו בשם או להצמיד לו סיפור. נסו לתת לחלק זה מקום רחב יותר - הוא יאפשר לכם הרבה יותר חופש פעולה וחוויה.

5. לא פעם אנו מתקשים לנסח לעצמנו בבהירות מה בעצם אנחנו רוצים ומה חשוב לנו. הדבר מוביל לבלבול, לקשיים בהתמודדות עם בעיות ולקושי לקחת החלטות. נסו לבחון עם עצמכם מה הדבר אשר באמת חשוב לכם, כיצד הייתם רוצים לחיות את חייכם, באיזה אופן הייתם רוצים לפעול?

6. כולנו לעיתים פועלים בצורה לא אפקטיבית בחיינו, כך שאנחנו משקיעים אנרגיה רבה אשר אינה מכוונת דווקא לדברים שחשובים לנו. אנחנו נוטים לעיתים לפסיביות או לעיתים לאימפולסיביות. נסו להתחייב לפעול בהתאם לדברים החשובים לכם ובנו לעצמכם תוכניות לפעולה לשם כך.

 

תגובות

שם*
אימייל* (לא יופיע באתר)
דף הבית
תוכן התגובה