שבעה כלים אשר יוכלו לסייע ביצירת שינוי ובשמירה עליו (על פי Russ Harris)

 

שינוי של הרגל או של התנהגות אינו תהליך קל ופשוט ולרוב כרוך בתהליך בן מספר שלבים אשר מכונה מעגל השינוי. לאורך השנים פותחו מגוון כלים על מנת לסייע בהתמודדות עם תהליך השינוי ואולם ניתן לקבצם למספר קבוצות מרכזיות אשר בשימוש בהן ניתן להקל על שינוי של הרגל או התנהגות, 

ואלו הם:

1. תזכורות:

ישנן שפע של דרכים ליצור תזכורות עבור עצמנו להתנהג בצורה מסוימת או לשים לב לדברים מסוימים. אנחנו יכולים לעצב שומר מסך מיוחד, להשתמש בהודעות בטלפון הסלולארי או בדרך הישנה והטובה של פתק על הדלת של המקרר. 

על תזכורות אלה כדאי שנרשום מילה אחת או משפט קצר אשר יוכלו בקלות לתזכר אותנו בנוגע למה חשוב וכיצד אנו מעוניינים לפעול. 

2. מעקב:

אנחנו יכולים לנהל מעקב על התנהלותנו לאורך היום, תוך הפניה של תשומת לב מתי ואיפה אנו נוקטים בפעולות החדשות אשר אותנו אנו מבקשים להטמיע ואילו יתרונות הדבר מביא. כמו כן אנו יכולים לנהל מעקב אחר אופני ההתנהגות שאותם אנו מבקשים לשנות, מתי והיכן אנו פועלים בהתאם להם ואילו מחירים הדבר גובה מאיתנו. רצוי לנהל את הרישום במחברת, יומן או בקובץ מיוחד במחשב.

3. חיזוקים חיובים:

כאשר אתם מצליחים לפעול בהתאם לדברים שחשובים לכם כדאי לתת לעצמכם חיזוק חיובי. זו יכולה להיות אמירה כלשהי לעצמך או שיתוף של ההישג עם אנשים שחשובים לך. כמובן שאפשר גם לתת חיזוק חיובי חומרי יותר כמו לדוגמה לקנות לעצמך מתנה או פינוק אחר.

4. הרגלים קבועים:

לפעול באותה דרך שוב ושוב גורמת לכך שההתנהגות המבוקשת בסופו של דבר תוטמע. כך, קימה בשעה מסוימת שוב ושוב או יציאה לספורט בימים קבועים ובשעות קבועות תסייע לפעולה להפוך להרגל חיובי. אומנם בתחילה קשה לפעול על פי דפוס חדש, אולם ככל שמתמידים בו יותר האתגר הופך לקל יותר.

5. חברה:

קל יותר לבצע פעולות שונות כאשר מבצעים אותן ביחד. ספורט הופך לנחמד יותר כאשר מבצעים אותו עם עוד מישהו וכך גם לימוד למבחן. למצוא אדם אחד או יותר אשר עמו יהיה לכם נחמד לבצע את הדברים שחשובים לכם ושעמו יהיה אפשר לחלוק קושי או הישג משמעותי יוכל לסייע לכם רבות. אותו אדם יוכל גם לשמש עבורכם כמתזכר של האופנים שבהם אתם מבקשים לפעול ולהפנות את תשומת ליבכם כאשר את מתרחקים מהם. 

6. התבוננות פנימה (רפלקציה):

מדי פעם בפעם חשוב לעצור ולהתבונן פנימה ולבחון כיצד התנהגויות וההרגלים החדשים שאותם אני מבקש משפיעים על חיי. ניתן לעשות זאת באופן עצמאי על ידי רישום אישי וניתן לעשות זאת על ידי שיתוף ושיחה עם מישהו קרוב. שאלות ששווה לשאול את עצמך הן: מה אני עושה שעובד ומה לא עובד? מה אני יכול לעשות באופן שונה או אחרת? האם יש פעמים שבהם אני לא פועל כפי שאני מבקש לפעול ובמקום זאת חוזר להרגלים ישנים? מה הטריגרים למקרים אלה?

7. ארגון מחודש של הסביבה:

אנחנו יכולים לרוב לארגן מחדש את הסביבה שלנו כך שתתמוך בשינוי שאותו אנו מבקשים לעשות. לדוגמה, אם אני רוצה לשנות את הרגלי האכילה שלי לבריאים יותר ניתן לשנות את הרכב מוצרי המזון אשר יש בבית ולהפטר מדברים מזיקים ולא בריאים. 

 

כמובן שאין חובה להשתמש בכל כלים אלה אולם ככל שנשתמש ביותר מהם כך השינוי המבוקש יוכל לקרות בצורה אפקטיבית יותר ואולי אף קלה ומוצלחת יותר. 

בהצלחה!

 

 

תגובות

שם*
אימייל* (לא יופיע באתר)
דף הבית
תוכן התגובה